آموزشی

شاید براتون جالب باشه که بدونید در هواشناسی چند نوع دید داریم ؟

دید در  هواشناسی اندازهٔ فاصله ایست که در آن یک شیء یا نور می‌تواند تشخیص داده شود. دید به وسیلهٔ  مشاهدات هواشناختی  و کد متار با واحدهای  متر یا مایل رسمی بسته به کشور اندازه گیری می‌شود. دید بر همهٔ شکل‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل جاده‌ای، دریانوردی و  هوانوردی اثرگذار است. دید هواشناختی به شفافیت هوا بستگی دارد: دید هواشناختی در تاریکی با دید هواشناختی در روز در یک هوای یکسان هیچ تفاوتی ندارد. دید هواشناختی در احداث رصدخانه‌ها و همچنین فعالیت‌های آماتوری رصدی اهمیت فراوان دارد.

روشهای اندازه گیری دید در هواشناسی

دیده بانیها به منظور پیش بینی اوضاع جوی علمی است که امروزه در تمام کشور های دیگر جهان انجام می شود دیده بانی سینوپتیک بدین صورت است که  دیده بان وضعیت جوی ایستگاه خود را راس ساعت مقرر بصورت کدهای رمزی به مرکز هواشناسی در همان کشور یا مرکز منطقه گزارش می دهند.به منظور تهیه نقشه های سینوپتیک در ایستگاههای اصلی هواشناسی دیده بانی های سینوپتیک هر ۳ ساعت یکبار صورت می گیرد. در هردیده بانی کلیه عناصر و پدیده های جوی بررسی و اندازه گیری می شود.این پدیده های عبارتند از مقدار ابر ،سمت وسرعت باد،دید افقی ،انواع مختلف ابر،فشار جو،دمای تر و خشک ،مقدار و نوع بارش و…

انواع دید در هواشناسی:

۱) دید افقی Horizental Visibility

میزان دیدی است که دیده بان با چشم غیر مسلح می توان اندازه گیری و گزارش نماید اساس اندازه گیری در این روش تجربی می باشد

۲)دید عمودی Vertical Visibility

میزان دیدی است که یک دیده بان هواشناسی توسط بالن ویژه(رادیوسند) اندازه گیری می کند این بالن با سرعت معینی به هوا فرستاده می شود . با استفاده از فرمول X=vt می توان میزان دید عمودی (قائم) را که همان X می باشد را اندازه گیری نمود.

۳) دید پروازی Flight Visibility

میزان دیدی است که خلبان در حال پرواز و یا در حال نشستن می تواند داشته باشد این دید برای مسیرهای مختلف پروازی پیش بینی شده دراختیار خلبان گذاشته می شود

۴) دید مورب Slant Vertical

میزان دیدی که خلبان در حال فرود و یا بلند شدن می تواند داشته باشد

۵) دید روی باند فرودگاه Runway Visual Range)RVR)

هنگامی پروازی کور باشدF.I.R بدون دیدن باند صورت می گیرد میزان RVR بسیار کم می باشد این پدیده هنگامی روی می دهد که در باند فرودگاه مقصد بدلیل مه یا غبار میزان دید بسیار کم شود در ایران بدلیل کمبود ابزارها ویژه اغلب در حالت ۱ و ۳ گزارش می شود.عوامل کاهش دهنده دید:

۱. پدیده های آبی (Hydrometeors) : شامل انواع مه، ابرها و بارندگی.

۲. پدیده های خاکی (Lithometeors) : شامل گرد و خاک، طوفان شن یا خاک، دود و فعالیت های آتشفشانها.

عاطفه عاشورزاده

عاطفه عاشورزاده از سال 1400 به سایت هواشناسی مشهد و استان پیوست او درباره خود می گوید: زاده مشهد هستم و فوق لیسانس اقلیم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به آب و هوا علاقه ویژه ای دارم و یکی از اولویت هام فعالیت در زمینه هواشناسی و جغرافیا هست و بخاطر همین موضوع در مجموعه هواشناسی مشهد و استان مشغول فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا