حمله ملخ ها در راه است!
سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتوگویی پیرامون وضعیت مبارزه به آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: براساس گزارش فائو به دلیل بارندگیهای اخیر شبه جزیره عربستان که بالای نرمال بوده و ایجاد علف در بیابانها، ملخ صحرایی حدود دو تا سه ماه اخیر از شرق آفریقا به این مناطق وارد شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه از آنجایی که هواشناسی ادامه بارندگیهای بالای نرمال را تا آبان ماه پیشبینی کرده است، در صورت ادامه بارندگیها به نظر میرسد برای بهمن ماه ایران مورد هجوم ملخ صحرایی قرار بگیرد، علت هجوم ملخ صحرایی به کشورهای مختلف را تامین غذا عنوان کرد.
معین در این راستا گفت: وقتی که تعداد ملخهای صحرایی در یک سانتیمتر مربع از حد نرمال عبور کند، از حالت عادی و انفرادی خارج شده و به مهاجر تبدیل میشود، در این حالت با یکدیگر مینشینند و پرواز میکنند.
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: به صورت عادی ملخ صحرایی میتواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ اما در صورت وجود وزش بادهای شدید میتواند پروازهای بلندی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر داشته باشد که این موضوع خسارتزا است.
وی همچنین افزود: مسیر هجوم ملخ صحرایی از شرق آفریقا به شبه جزیره عربستان و از آنجا به جنوب ایران و بعد به سمت مرزهای هند و پاکستان است که میتواند ۱۰ ایالت شمالی هندوستان را آلوده کند و در مسیر برگشت از هندوستان به طور مجدد ایران را مورد هجوم قرار میدهد.
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه با بیان اینکه برای نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۹۷ ایران از مسیر شبه جزیره عربستان مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۸ از مسیر برگشت ملخ صحرایی از مرزهای هند و پاکستان استانهای جنوبی کشور ما درگیر شدند که با اقدامات به موقع از خسارتهای احتمالی جلوگیری شد، افزود:طی سه سال اخیر حمله ملخ صحرایی به استانهای جنوبی کشور را نداشتیم.
وی تصریح کرد: ملخ صحرایی یک آفت خارجی است؛ بنابراین برای مبارزه با این آفت خسارتزا باید اعتبارات لازم تامین و آمادگی برای مبارزه را داشته باشیم.
معین، ادامه داد: در حال حاضر گزارش وضعیت و طرح اضطراری به ستاد بحران کشور ارائه شده و این ستاد بعد از بررسی از وزارت کشور مصوبه دریافت کرده و به سازمان مدیریت و برنامهریزی ابلاغ میشود که به تدریج اعتبارات تامین و برای خرید سم، سمپاش، قطعات یدکی، لوازم و هزینه انجام عملیات، سوخت خودرو و نیروی انسانی تزریق میشود.